Opbygning af ny slibeopstilling med CBN slibehjul...



Min nuværende opstilling med to korn 80 aluminiumoxid slibesten. Til venstre er monteret en Tru-Grind jig til slibning af gouges og på højre side et plant anlæg til slibning af skrabere.
Et helt afgørende faktor i trædrejning er slibning af drejestålene. Uden skarpe drejestål er arbejdet ved drejebænker besværligt og resultatet tvivlsomt.

Det gælder specielt hvis træet er inhomogent med en blanding af hårde og bløde områder, som det meste af det træ jeg anvender.

Er stålet ikke skarpt, vil blødere områder ikke blive skåret af, men i stedet for nærmest blive revet af med dybe tear-outs som resultat.

Søger man på youtube efter "sharpening" + "gouges" finder man en mængde kompetente personers opfattelse af, hvordan man bedst sliber sine drejestål.

På det seneste er dukket en nyt begreb op blandt de kendte metoder, hvor de traditionelle slibehjul fremstillet af aluminiumoxid erstattes med slibehjul fremstillet ved at en afdrejet metalskive på randen er forsynet med korn af Cubic Boron Nitrid, (forkortet CBN).

Så prøv igen at søge på youtube efter: "sharpening" + "gouges" + "CBN" og du vil finde en lang række af trædrejere, som begejstret anbefaler disse nye slibehjul.

Jeg er selv efterhånden blevet overbevist om de nye slibehjuls gode egenskaber og er i færd med (august-september 2017) at opbygge at ny slibeopstilling baseret på to CBN slibehjul. Nedenfor vil jeg forsøge, at beskrive nogle af de problemer, jeg indtil videre er løbet ind i...



































 

Historien om opbygning af min nye slibeopstilling med CBN hjul

Jeg har efter lang overvejelse besluttet, at den nye opstilling skal bestå af en robust bænksliber, som kører med ca. halv hastighed, (1.425 rpm mod de normale ca. 2.900 rpm) samt to 200 mm CBN 200 slibehjul.

Det lyder jo meget enkelt, men viste sig, at være knap så simpelt. For det første havde jeg det største besvær med at finde en egnet bænksliber til 200 mm slibeskiver og med en hastighed på 1,425 rpm. Der findes adskillige i USA, men det er besværligt og dyrt at købe i USA, dels lægges der told på købet, dels er det svært at vide om akseldiameter/bøsninger og centerhullet i slibestene passer sammen, dels er mange US maskiner til 110V. Så den løsning blev opgivet.

Axminster i England har jeg gode erfaringer med fra adskillige tidligere køb og så er forsendelsesomkostninger overraskende lave: kun godt £8,5 (ca. kr. 70); mindre end det kostede mig at sende en skål til Sønderjylland for nogen tid siden. Så det endte med at blive deres "Trade" model: Axminster Trade Series AT8SRG2 Slow Running Grinder til en pris af £160 (dkr 1.300).

Tilsyneladende nøjagtig samme maskine kan i øvrigt købes i Danmark under forskellige navne (og priser): Holtzmann Bænksliber DSM200 DS, Bænksliber Luna MSG200H, Bænksliber MD3220HD - ingen af dem dog i "Slow Speed" version. Så det er ikke kun Axminster, der fører kinesiske maskiner.

Nogle dage senere kom posten slæbende med den 30 kg tunge pakke. Ved nærmere eftersyn viste det sig at være en noget billig kinesisk maskine af tvivlsom udførelse. Heldigvis behøver CBN slibehjul ikke de to afskærmninger af skiverne, hvorved noget af det billige tilbehør forsvandt sammen med blikafskærmningerne. Læs i øvrigt mit udkast til et review på Axminsters website:

"I am currently building a grinding setup for re-shaping and sharpening my woodturning tools using 200 mm CBN grinding wheels. To this end I decided to get a slow running bench grinder capable of accommodate 8" wheels and purchased the Axminster AT8SRG2 Slow Running Grinder.

The grinder is classified as a "Trade" model and my expectations were thus quite high. Judging by the weight of the grinder (30 kg) and a power consumption of 900W the label "Trade" might be justified.

The problems started when I read the instruction for the OneWay Wolverine Grinding Jig: Remove the rubber feet of the grinder and mount it on a solid platform together with the two supports/guides included in the Wolverine Grinding Jig. Without the rubber feet the grinder was rocking, the base of the grinder having its highest points on the longer sides
between the holes for mounting.

To correct this about 2-3 mm material had to be removed (with a belt sander) to create a flat surface that could be mounted on the platform.

The second problem appeared when I measured the diameter of the bushings for mounting the wheels. According to the description the bore size of the wheels is 1.1/4" or 31.75 mm. The actual diameter of the bushings (measured with a digital calliper) were 31.9 mm, i.e., 0.15 mm larger than the bore size which implies: That either the description - or my calliper must be incorrect.
Furthermore, the bore of the bushings was several 1/100 mm larger that the diameter of the shaft making it a quite "loose fit". - not what one would expect for a "Trade" quality machine. Finally, machining of the shaft was quite primitive with a variation of several 1/100 mm when rotating the shaft. It would be a great help/service for your customers if these critical dimensions (i.e., diameter of the shaft, diameter of the bushing and the bore size of grinding wheels were specified in the description with an accuracy of 1/100 mm).

In conclusion: An Axminster Trade model is
not a high quality piece of machinery but rather a low cost Chinese grinder - which by the way is sold with different brand labels from a number of other companies.

However, the bearings, the motor and the shaft (which are the important features) seems to be acceptable. Just be prepared to do a bit of homework to make it work with this type of setup."


Axminster fører desværre kun CBN hjul på 6", så CBN slibehjulene er bestilt hos The Toolpost i England og skal begge være 8"/200 mm x 25 mm med noget, der svarer til korn 180 til en pris af £135 per styk + £40 i forsendelse svarende til næsten dkr. 3.000 i alt; så det er just ikke nogen helt billig fornøjelse.

I øjeblikket venter jeg så på de to CBN slibehjul fra The Toolpost. Slibehjulene er desværre i restordre og kommer først i midten af september 2017 !!!. Mellemtiden kan jeg så spekulere på, om slibehjul og bøsninger passer sammen, i.e. hvor stor forskellen mellem 32 mm og 1.1/4" (31.75 mm) er i virkeligheden.

Jeg han i øvrigt anbefale Peter Hemsley's beskrivelse af CBN grinding wheels. Der er mange gode og interessante overvejelser om hjulenes egenskaber og brugen af disse slibehjul. Læs også hans advarsel om tilpasning af bøsninger på bænksliberens aksel.

Odds i øjeblikket er, at diameteren på bøsningerne er større end - eller den samme som hullet i slibeskiverne således at tilpasningen i værste fald kun kræver slibning af nogle 1/100 dele mm af bøsningerne.


Seneste nyt den 6. september 2017

Det er desværre ikke altid, at tingene går helt efter planen. Det viste sig, at The Toolpost havde leveringsproblemer og ikke kunne sige, hvornår de kunne levere de to CBN hjul, jeg havde bestilt. Så efter nogen overvejelse (og en måneds venten) annullerede jeg ordren og begyndte at lede én gang til på nettet efter en anden leverandør.

Det viste sig - ikke helt uventet - at være svært at finde 200 mm CBN hjul, der kunne passe på den nye bænksliber. Langt de fleste slibehjul er lavet så de passer på en given akseltykkelse. De "normale" diametre er tilsyneladende 5/8" (15.875 mm) og 3/4" (19.05 mm) - og akseldiameteren på min maskine er 18.05 mm !!

Det endte - efter endnu flere grå hår i hovedet - med at jeg bestilte to CBN slibehjul hos WoodTurners Wonders (ja, det hedder firmaet virkelig) i USA, ét 80 grit og ét 180 grit. De havde i det mindste hjulene på lager og afsendte dem samme eftermiddag. Så nu går tiden igen med at vente - og med at spekulere over hvordan jeg får udlignet forskellen mellem en aksel på 18.05 mm og et hul på 19.05 mm. Et andet problem er, at længden af akslen fra motoren til gevindet begynder er ca. 50 mm, mens bredden af CNB hjulets nav er 32 mm, hvilket vil kræve adskillige spændeskiver for at fylde de 18 mm aksel, der mangler for at møtrikken kan få fat. Og spændeskiver er ikke sagen, når hjulet skal køre uden sideværts slingren da trykket fra møtrikken på hjulets nav ikke kan forventes at blive helt jævnt. Så problemer er der nok af...!

Jeg kan for eksempel nævne, at aluminium fra en øldåse har en vægtykkelse på 0.10 mm mens en eddikeflaske (plastik) er lavet af PE med en vægtykkelse på 0.40 mm. Der skal vel være nogle få 1/100 mm forskel antager jeg, så måske???. Om det er muligt, at anvende et af disse materialer til at tilpasse hjul til aksel vil tiden vise. Hvis det hele lykkes, har CBN hjulene fra WTW den fordel at de er bredere (38 mm) og har afrundet overgang mellem side og flade, men ikke som hjulene fra Toolpost har en slibende overflade på et stykke af siden. Men man kan jo ikke få alt!

Den nye low speed bænksliber fra Axminster. Bunden af fundamentet er slebet af med båndpudser, så bunden nu er plan også uden gummifødderne. Afskærmningerne i begge sider er fjernet sammen med anlæg og beskyttelses - plastik - pladerne. Endelig er lampen pillet af. Den lyste med styrke omtrent som et stearinlys! Selve 900W motoren med aksel og lejer ser heldigvis ud til at være ok. CBN hjulene er en del tungere end almindelige stenhjul og kræver større motor for at komme op i hastighed nogenlunde hurtigt.
Monteringspladen for den færdige opstilling. Den mindre plade har kun til formål at hæve bænksliberen så afstanden mellem slibehjul og bundpladen er 16,5 mm (6.1/2") som anbefales i monteringsvejledningen for OneWays Wolverine slibeholderen.
Bøsningen mellem slibehjul og aksel består af to afdrejede dele: Den ene skive er med en 32 mm tyk "hals", som skal passe til hullet i slibeskiven, den anden med en plan flade mod "halsen".
Læg mærke til den meget grove bearbejdning af bøsningens overflader på billedet til højre. Hvis det er standarden for Axminsters "Trade" kvalitetsniveau, er det ikke imponerende.

Seneste nyt den 19. september 2017

Jeg havde knapt afsendt min bestilling til firmaet i USA før helvede brød løs: Orkanen Irma raserede det meste af Florida og højt op i Georgia - hvor firmaet WoodTurners Wonders befinder sig. Det betød, at USPS på grund af orkanen indstillede postbehandlingen den 15. september og nogle dage frem.

I øjeblikket ligger mine to CBN slibehjul i Danmark hos Told og Skat, som efter min erfaring er ret langsomme og for overhovedet at foretage sig noget skal bestikkes med kr. 160.

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt, at det ofte er toldbehandlingen, der er den del af varens rejse, der varer længst tid...

Fortsættelse følger når de to CBN slibehjul er ankommet fra USA...

Seneste nyt den 28. september 2017

Efter en del forsøg på at få de to CBN hjul til at løbe uden slør og kast på Axminster bænksliberen gav jeg op: Det er simpelthen umuligt! Og hvad gør man så? Ja man kikker i telefonbogen og leder efter et maskinværksted i nærheden. Og dér var jeg heldig: Michael Nøhrs maskinværksted i Nørre Alslev på Falster viste sig, at være løsningen på mine problemer.

Mit besøg på værkstedet i går medbringende bænksliberen og de to CBN slibehjul resulterede i en lang snak med indehaveren Mikael Nøhr om montering af slibehjulene på bænksliberen. Akslen blev målt med præcisions udstyr, som viste, at akslen kastede nogle få 1/100 mm, hvilket Mikael dog mente var uden betydning. Selvom han ligesom jeg selv var skeptisk, når det drejer sig om maskiner produceret i Kina, blev maskinen godkendt.

Besøget endte med, at han lovede at lave et sæt bøsninger (2 per hjul), som kunne få de to hjul til at løbe korrekt - uden øldåseblik og spændeskiver. Det ville kræve, at boringen i de to hjul blev øget, idet udligning af den oprindelige forskel mellem boring og aksel (19.05 - 18.05) var for lille (0.50 mm) til fremstilling af bøsningerne.

Han lovede endvidere, at afprøve monteringen af hjulene og pointerede samtidig, at det ville være uklogt, at afmontere hjulene, efter monteringen. Sandsynligheden for at ødelægge monteringen var stor. Der skal jo blot nogle få 1/100 mm mellem korrekt montering og slør og kast.

Prisen for monteringen kender jeg ikke endnu, men er efterhånden også ligeglad. Det vigtigste for mig er at få et slibesystem, der er perfekt. Og hvis CBN hjulene holder hvad de lover, skulle det forhåbentlig blive en engangs forestilling.

Så i dag (den 28. september) er humøret lidt bedre på skålefabrikken i Krattet...

Fortsættes når bøsningerne er færdige i næste uge...